måndag

Det här med drömmar alltså


jag hade tänkt framställa något barnsligt vackert. det gick förfärligt dåligt. Men kort och gott: min dröm handlade om majsburkar och Pressbyrån!

Hihi.
I natt drömde jag igen.
Denna gång var det inte alls någon vanlig och sammanhängande dröm om vacker vinter. I natt drömde jag om Mysteriet på Greveholm. Eller det var i alla fall så det hela började.
Jag, Linn, Vida och en massa mer människor som jag inte riktigt kan namnge eftersom de var sådär drömotydliga var på Greveholm. Eller mera i dataspelet Greveholm. Vi försökte lösa uppgifter och kröp omkring i rum som påminde om Nickis Äventyrslek. Det var ganska kul. Bara det att jag börjar växa ifrån det här med att leka lite. Men jo det var kul.
Tiden gick och hej och hå helt plötsligt var det en hemfärd som väntade oss. Vi tog ett tåg och åkte hemåt. Konstigt nog skulle allihopa till samma stad.
Sedan stod vi där. På någon station som var en fin blandning av alla möjliga flyplatser och tågstationer jag varit på i mitt liv. Mitt i denna blandning av Indien, London, Brighton, Borlänge, Uppsala, Stockholm, VADVETJAG så blev det hela helt plötsligt jättedramatiskt. Jag och Linn hade tydligen varit tillsammans. Men båda två hade insett, samtidigt (?), att vi inte var kära i varandra. Så där mitt på stationen gjorde vi slut med varandra. (ÖH?) Jag vet inte vad detta kom ifrån, det har verkligen ingenting med någonting av resten av drömmen att göra. Men så stod det till i alla fall.
Efter att vi gett varandra kramar och gått åt skilda håll skulle jag gå och hämta ut mina väskor. Det var nämligen så att man hade checkat in sina väskor, ungefär så som man gör med flyg. Den lilla skillnaden var bara hur man skulle hämta ut väskorna. Istället för ett fiffigt litet rullband som sakta kommer framrullandes med väskorna på hade de en rulltrappa som gick i ultrafart med väskorna på. Eftersom det gick så fort for alla väskor upp på golvet och hamnade i en härlig röra. Jag hittade ganska snabbt två av mina väskor. Sedan kom det en stor majskonservburk uppfarandes för rulltrappan. Eftersom rulltrappan var gjort för väskor och inte för stora majsburkar i plåt så fastnade majsburken vid slutet av trappan, och började falla neråt i stället. Mot alla väskor och alla människor, som av någon anledning stod i rulltrappan och norpade åt sig sina väskor. Jag panikade lite och försökte ta tag i burken och slängde mig ner i rulltrappan. Det gick inget bra. Den for iväg in i någon väska som välte och sedan rakt på någon gamlings ben. Men gamlingen plockade lugnt upp burken. Jag blev lättad. Men just då vände rulltrappan håll och började åka neråt jättefort i stället. Alla människor gick lugnt av när de kom ner, eftersom de stod upp. Jag däremot, hann inte resa mig upp och tänkte att ja ja, jag får väl glida lite stiligt på golvet när jag kommer ner. Jag gled inte alls stiligt. Jag gled jättemycket.
Rakt in på Pressbyrån.
Inne på Pressbyrån stod Louise och skrattade åt mig. Fast på ett snällt sätt.
Sedan visade hon mig att hon skulle köpa nötter. På nötpåsen stod det "Linnea". Hon skulle alltså skicka de där nötterna till Linnea, av någon anledning.
Sen gick jag ut från pressbyrån och upp för rulltrappan som nu hade stannat.
Väl där uppe tog jag mina väskor.
Och åkte därifrån.

Öhum… Den här drömmen kan nog bli svår att tyda tror jag… Men eftersom jag är helt inne på drömmar och drömtydning nu tänker jag göra ett försök i alla fall!
TÅG: Även tåg hör till de viktigare drömsymbolerna. Tåget för oss genom livet, och vi måste följa med vare sig vi vill eller ej, tycker vi. Men det är fel. Varje människa har en fri vilja och är inte bara ett slags kolli som fraktas fram. Drömmen är både en varning och en maning till oss att rannsaka oss själva. Det gäller att inte komma "för sent", att inte "missa tåget". Det kan också i drömmen vara svårt att komma fram till biljettluckan - vår inre "biljettlucka" är de komplex vi måste frigöra oss från, så att de inte hindrar oss från att komma i väg, att nå vårt mål.
ADJÖ: Att i drömmen ta adjö av någon kan innebära ett önsketänkande - du vill göra dig fri från ett beroende.
BAGAGE: Denna dröm är förknippad med resor och symboliserar en förändring i ditt inre. du är full av iver och entusiasm inför något nytt och längtar efter att det ska ske snart, men känner att du ännu har mycket moktstånd att övervinna. En vanlig dröm är att man blir av med sitt bagage. Det symboliserar rädsla, oftast för en erotisk upplevelse.
Bära tungt: du blir till hjälp för en kär vän. Se andra bära: du vill frigöra dig från ett beroende.
FARA,
befinna sig i: ljusa framtidsutsikter. Rädda någon ur:
den du drömmer att du räddar kan bli din ovän.
GAMMAL KVINNA, se: otur.
GAMMAL MAN, se:
du får höra något roligt.
JÄRNVÄGSSTATION,
befinna sig på: detta har i stort sett samma tolkning som att vara på resa men kan även betyda att man har en arbetsam dag framför sig.
NÖTTER,

Köpa:
penningförlust.
RESA:
Att drömma att man beger sig ut på betyder att man strävar mot nya mål, att man vill förändra sin tillvaro.
TRAPPA: Att drömma om trappor har anknytning till de två stora drömsymbolerna stiga och falla. Trappan ger oss möjlighet att "byta nivå" i överförd bemärkelse. Vi kan stiga uppåt, d.v.s. bli bättre och andligen rikare människor, men även övervinna svårigheter och höja oss över mängden. Men det kan också gå "utför". Medvetandet om misslyckanden eller befarade misslyckanden kan givetvis ta sig många uttryck i drömmen.
SKRATT: Du drömmer att du hör någon skratta. Det är inte du själv och du ser inte vem det är. Är skrattet vänligt eller glatt betyder det kärlek. Är det rått och hånfullt och kanske skrämmer dig tyder det på en undermedveten längtan efter att uppmärksammas av det motsatta könet, men samtidigt rädsla för att visa sina egna känslor.

sollefteå gör mig tokig ja

Något om stora majsburkar i plåt lyckas jag inte hitta. Sidan som jag glor på kan ni hitta här. Om ni också känner er besatta av drömmar!
Från och med nu ska jag börja skriva ner alla drömmar. I min dagbok. Och en del får hamna här. Dessutom ska jag härmed skapa en ny kategori vid namn Drömmar. Min moster Ylva är också besatt av drömmar. Hon har en bok om drömtydning som hon beskrev som jättebra. Och den ska jag få låna.
Doppa mig i sirap och kalla mig lycklig!

Jag tycker jullov borde vara längre. Det känns som att det är nu lovet har kommit igång. Jag och mina kära Björklingevänner ska åka till Romme snart. Och jag tror dessutom att vi ska sova över hos LINN och MWIHIHI det låter som en riktigt vacker visa för mina öron. Ungefär lika vackert som att jag har råd med att köpa en peace and love biljett nu. Och som att man kan hitta tågresor till Borlänge för 25 kronor.
Men det är ju det här med tid då. Jag ska hinna träffa en massa människor. Jag vill klämma in flera par extra dagar på detta lov för det är inte rättvist om jag ska behöva välja bort saker.
Snart är det nytt år också. Jag tänker inte ge några nyårslöften i år. Och jag tänker inte tjata som en galning om att 2009 ska bli så överfantastiskt. Jag tänker ta det hela med ro. Det är inte ens så speciellt.
Jag vill däremot att min blogg ska bli mer sedd. Så HEJ ni som läser detta. Jag skulle bli väldigt glad om ni kunde klistra in en länk till denna blogg någonstans. Ni kan få något då.
En kram eller en cupcake eller att jag länkar till eran blogg här.

Jag måste bara få uttrycka mina känslor om den här staden.
Jag förstår inte hur man kan bo här.
Idag var jag och Sara ner på stan och glodde i affärer. Det här är saker som jag såg:

  1. SNÖ, det finns oändligt mycket vacker snö här.
  2. GAMLINGAR, det finns oändligt mycket gamlingar här.
  3. kompisar i par, det verkar som att alla här har en kompis, som de går omkring på stan med.
  4. ett extra irriterande kompispar, inne på Lindex var det två tjejer som pratade med smetiga falska röster om underkläder och smink. Och grottmänniskoögonbryn. Ganska underhållande. Mycket irriterande.
  5. Ett kompisgäng som faktiskt inte bestod av två stycken. Det var fyra små irriterande killar som var urcoola.
  6. En gubbe på röda korset med rolig röst.

Och ju längre tid det gick desto gladare blev jag för att jag inte bor här. Björklinge är till och med bättre än detta.
Just nu lyssnar jag på The Veronicas. Det känns som att jag går i sjuan igen. Det känns ganska lustigt.
höhöhöhö.

dagerns kläder och dagens band. fast alltså eh. Kent är alltid dagens band. Till den dag jag tröttnar på dem. (det kommer ta ett tag minsann!)

1 kommentar:

  1. HAAHA! jaghade inte läst det här inägget förrrän nu när du berättade för mig :D vilken tur att mitt skratt tydde på kärlek då, vilket jag tror du visste utan att kolla upp drömtydning. men vet du den där sidan är bara riktad till tjejer för så fort det handlar om kvinnor så är det en rival och är det en man är det en älskare. (okej nu har jag utslutit bögar och lesbiska, jag utgick efter normen, förlåt mig, amen) hmm det var något annat jag tänkte säga mne jag har visst glömt bort det nu.jaja du får ha det vackert! :D puss och kram

    SvaraRadera